Ajánlott

2021/02/03

G-Dragon - Coup D'Etat M/V elemzés

G-Dragon - Coup D'Etat M/V elemzés

Az elemzés Twitter-en, Tumblr-ön kikért vélemények alapján, több forrásból, beszélgetésből és saját nézet alapján lett megírva.

- Megkérek mindenkit, hogy ne ossza tovább  screenshoot (telefonon) vagy printscreen (gépen) használatával, csakis link megosztással, köszönöm! Ha mégis ilyet tapasztalok, ez is le lesz tiltva, ahogy a másolással is tettem. -

Az M/V:

A forradalom színei: Az album a vörös és a fekete (kisebb mértékben a fehér) színekre helyezi a hangsúlyt. Maga az album vörös és fekete színben jelent meg. A videó színvilága főleg fekete-fehér, néha megjelenik a vörös. Amellett, hogy vizuálisan hatásos, mindhárom szín erősen szimbolikus.
A vörös különösen a szenvedély, a harag, a vér, a szeretet és a forradalom színe. A keresztény hagyomány a vörös színt Krisztus keresztre feszítésével is összekapcsolta. Jelentheti még a kommunizmust is.
A fekete a halál, a sötétség és a gyász színe.
A hagyomány szerint a fehér a tisztaságot képviseli, bár Kínában a gyász színe.
A videó üzenete a folyamatos újjászületés és a forradalom, mely a bemutatott színekkel kapcsolódik össze.

Ikonikus sorok:
"Ez az én puccsom"
"Szájról szájra pörgő bumeráng":
Azoknak, akik nem tudják, mi a puccs: egy francia kifejezés, amely "államcsínyt" jelent és a kormány erőszakkal való megdöntését írja le. A kifejezés közvetlenül kapcsolódik a forradalom témájához, amelyre a szöveg is hivatkozik. Természetesen GD által említett forradalom nem tartozik a hagyományos kormányok vagy államfők ellen elkövetett puccsok közé. A dalszövegek szerint az ő államcsínye a zenéje. A "bumeráng", a dalainak szövegeire utal, melyek "szájról szájra" járnak, terjesztve befolyását, hatalmat adva neki a zeneiparban, mintha egy kormányon belül hatalomra törő bitorló lenne.

A 'G-Dragon Collection'-ben a photobook idézeteket tartalmaz az album elkészítéséről. A gyakran felmerült mondat az volt, hogy G-Dragon "kitört a k-pop dobozából", ez a maga értelmében vett forradalom. GD azt is mondta, hogy "Tudod, a puccs jelentése a lázadás, a kormány megdöntése. Csak érzékelve a világot, ennek tudatában írtam a szövegeket. Folyamatosan ösztönözni akarok, bármi is legyen az." Ez a folyamatos ösztönzés a zeneiparban csak addig lehetséges, amíg egy művész folyamatosan átalakul. Ami csak egy pillanatra felbujtja a társadalmat, öt vagy tíz év múlva már nem lesz befolyással. Annak érdekében, hogy a művészek továbbra is relevánsak maradjanak, változtatniuk és fejlődniük kell, pontosan erről szól a videó.

"A forradalom az elmédben történik":
A relevancia fenntartása érdekében a művészeknek folyamatosan változtatniuk és személyes forradalmon kell átesniük. Természetesen ez a forradalom nem külső, hanem mentális, csakúgy, ahogy a szöveg is mondja: "a forradalom az elmédben történik". Amit a videóban látunk, az egy metaforikus átalakulás, amely G-Dragon pszichéjében zajlik. Erre utal az, hogy a videónak nincs fizikai helyszíne. Az ég mindig úgy néz ki, mint a kozmosz, vagy csak egy szoba van a sötétségben. Nincs tényleges hely, ahová köthetnénk ezeket a dolgokat/tárgyakat. Egy másik dolog, hogy a videóban csak egy ruhát használ. Míg öltönye határozottan változik a beállítástól függően - függetlenül attól, hogy strassz van-e a kabáton, vagy kesztyűt visel-e, esetleg csak a fehér inget, stb. - ezek a különbségek minimálisak ahhoz a ruhaváltásokhoz képest, amit GD általában a videók alatt végez. Van egy manga és anime, a Soul Eater, amikor a lélek fekete vér vagy őrület hatása alatt áll, a karakter elméje egy "szobába" vonul, ahol mindig öltönyt visel. Ebből következtetve mentális állapotát és őrültségét ennek az egyetlen nem fizikai helynek, ennek az egy öltönynek a használata jelzi. Semmi sem valódi. Ez csak a belső harc metaforája. A lázadás, amelyet látunk, saját maga ellen folyik. Az egyetlen kormány, amelyet megbuktatnak, egy korábbi GD szabálya. 

G-Dragon karaktere a videón belül beképzelt. Pillantása soha nem ingadozik. Állása nyugodt, de tagadhatatlanul erős. Vannak pillanatok a videóban, amikor koromfekete bőrrel és arany fogakkal démonikusnak tűnik, karaktere mégis sebezhető. Amint a videó előrehalad, és egyre mélyebbre utazunk GD pszichéjében, amikor megpróbál megbékélni a halálával, mivel meg kell halnia, mielőtt újjászülethet, minden jelenet egyre zavartabbá válik. A videó mögött egy olyan szorongás rejlik, amelyet érzékelünk, és G-Dragon ennek van kitéve. Ez mélyebben hat rá, mint valaha ránk fog, és mégsem tűnik riadtnak. Tudja, mire számíthat a jelen művész halálának és a következő felemelkedésének ciklusában. Csak arról van szó, hogy kibéküljön a fájdalommal.


A videó úgy kezdődik, hogy egy ember a fal előtt törmelékben kuporog. A férfi ráncos bőréről tudjuk, hogy idős. Megviselt, piszkos ruházatából következtethetjük, hogy az út ehhez a falhoz hosszú és nehéz volt. Guggoló helyzetéből tudjuk, hogy útja kimerítette.


Az idős férfi tetoválásai alapján tudjuk, hogy ez G-Dragon. Jelenleg ő az. Öreg és fáradt, és hosszú útja volt. Meg kell újulnia, át kell törnie azt a falat, amely elválasztja őt a regenerálódástól.


Keze egy enyhén vörös színű kő felé nyúl. A többi kő közül egyik sem ilyen színű. Ahogy megfogja, a dal azt mondja: "A forradalom itt van". A forradalom abban a pillanatban van, amikor megragadja azt a dolgot, amely elpusztítja majd. A videó további része az a folyamat, amikor ráveszi magát a kő eldobására, a fal betörésére, az újjászületésre.


GD a következő részben egy alagútban áll egy bontógolyó alatt, amely mennydörög és megrázza az őt körülvevő falakat. A lengő bontógolyó sürgető érzést vált ki, mintha egy visszaszámláló óra vagy egy inga lenne. Azt is vegyük figyelembe, hogy a golyó, inkább belülről próbálja ledönteni a falakat, mint kívülről. Ez a pusztulás belülről jön.

Ez a jelenet a bontógolyóval és a régi GD jelenet az egyetlen, amelyet többször is bemutatnak a videóban. Ezek jelentik az elbeszélés egyetlen forrását, ahol a többi szekvencia pusztán metaforikus. A öreg GD-vel rendelkező jelenetek nyilvánvalóbbak, mivel karaktere ténylegesen cselekszik ezeken a jeleneteken belül; ahol a bontógolyó van, csak ott áll. Ezek a jelentek a leggyakoribbak a videóban. Párhuzamosan mutatják a többi jelenetben zajló eseményeket, mert ez, az a G-Dragon, amely érzelmileg reagál arra, ami a videó egészében történik. Míg kezdetben egyenes arcú, a zavartság, a frusztráció, a dac és a fájdalom pillanataiban látjuk, amikor halála közeledik.


Ezután egy fiatal fiút látunk, aki hűséget ígér egy talpazaton elhelyezett koporsónak. A gyermek katonai stílusú ruhát és piros kesztyűt visel. Ez a gyerek is G-Dragon, akárcsak az idős ember. Egy korábbi jelenet megmutatta, hogy a koporsó tetején is áll, úgy tudjuk, hogy a koporsóban lévő test szintén G-Dragon. Itt a videó bemutatja az újjászületés ciklusának fogalmát, mivel GD-t mindhárom szakaszban látjuk - ifjúság, érettség és a halál. Gyerekként látja, hogy mivé kell válnia, és elkötelezi magát amellett, vérvörös kézzel a szíve felett.



A talpazat oszlopaiban lévő villogó fények e halál zenei jellegére utalnak. Ezek egy színpad villogó fényei, és ezen a struktúrán belül vannak. Ez nem szó szerinti halál, hanem egy művész metaforikus halála.


Halálának első aspektusával meg kell békélnie annak érdekében, hogy művészként továbbra is sikert érjen el szerelmi életében. GD egy rögtönzött nyírfás erdő előtt áll, és hat vörös ruhás nő bujkál a fák mögött. 

A nyírfáknak két jelentése van. Először, a nyírfák jelentik a megújulást és a kezdeteket, utalva a videó ciklikus újjászületésének témájára. Ugyanis a világ minden táján úgy tartják, hogy a nyírfa kiűzi a rosszat a testből. Másodszor, és relevánsabb a szerelem témájában, mivel nyírfaágakat használtak a Gaul házassági szertartásokon a jövőbeni sikeres házasság jeleként.


A legtöbb nő, akit egy jelentben megszámoltam hat volt. Teljesen vörös szaténba és csipkébe öltöztek. Egyszerre gyengédek és baljósak, romantikusak és vonzóak. Bekötött szemmel vannak, mint a videóban szereplő összes nő. Szemüket bekötik, hogy elrejtsék személyiségüket, azt sugallják, hogy inkább fogalmak, mint valódi nők. A potenciális partnerek szimbólumai. Hatan vannak, mint az Aphrodité a szerelemistennője és a Szeretők tarot kártya száma. A Szeretők kártya képviselheti a kapcsolatokon belüli döntéseket, és gyakran az áldozatot is magával hordozza.

Mély vörös folt nő a szíve fölött, mintha a szíve szó szerint összetörne. Nem megy be az erdőbe, és nem is foglalkozik a nőkkel. A szíve vérzik, de nem mutat fájdalmat. Eltökélte magát ennek a szívfájdalomnak. Tudja, hogy a siker érdekében ennek a részének meg kell halnia.


Ezután GD-t egy fülkében látjuk. A bal sarokban a "shine a light" szavakat látjuk, a jobb oldalon a "one of a kind"-ot, bár nem igazán látható. Ezek GD egyéni koncert turnéira és a jegyértékesítésre vonatkoznak.


A fülke belsejében felvevő berendezéseket, gyűrött papírokat (valószínűleg eldobott dalszövegek), mikrofonokat és metronómot látunk. A fülkében G-Dragon zenél. A fülke ablakán a bekötött szemű rajongók sziluettjei láthatóak, akik próbálnak bejutni a fülkébe. Az egyetlen hozzáférés a zenéjéhez a jegyértékesítésen vagy a termékeken keresztül lehet. Az egyik oldal az alkotásról szól, míg a másik az értékesítésről. Még az alkotás oldaláról is állandó nyomás nehezedik rá, a rajongók kielégítése és a pénzkeresés. A zene a kapitalizmus tárgyává válik, nem pedig a komoly erőfeszítésé. Ez egy komor valóság - egy másik szempont, amellyel meg kell állapodnia, amikor arra készteti magát, hogy fejlődjön ennek a kapcsolatnak az állandósítása érdekében.


Aztán meglátjuk, hogy G-Dragon egy haldokló almafa göcsörtös gyökerei mellett fekszik. A földön és a gyökereken szétszórt álmákba koponyákat vájtak. A korábbi videókból GD arról ismert, hogy az almát használja a szív szimbólumaként (A Boy M/V is). A következtetés a szív halála.


Vegyétek figyelembe a lehulló fehér szemcséket is. Bár a hóra hasonlít, de az eddig feltárt elemzés alapján ez inkább hamu. Ha valaha is voltál már tűz közelében, akkor tudod, hogy az égből hamu hullhat, mint a hó. A hamu az újjászületés témájához kapcsolódik a Főnix legendájában, amely elődje hamvaiból születik újjá.


Ugyanebben a jelenetben két nőt láthatunk, minkettő fekete Mandarin ruhába öltözött. Napernyőt tartanak a fejük felett, mintha ázsiai kúpos kalapok lennének. A rajongókhoz és a piros ruhás nőkhöz hasonlóan szintén be van kötve a szemük. Ezek a nők az ázsiai kultúrát képviselik. Mivel a K-POP globális jelenség, az idolok változatlanul Korea és az ázsiai kultúra egészét kell képviselniük. Mint a K-POP központi figurája, G-Dragon-nak természetesen el kell fogadnia ezt a szerepet. Emlékezzünk csak vissza a BIGBANG 2011-es EMA 'Best Worldwide Act' győzelmére. Természetesen semmiképp nem állítom azt, hogy GD vagy más idolok nem büszkék a kultúrájukra, de az, hogy képviselje kultúráját egy globális közönség számára, akik egyébként semmit sem tudhatnak az országról és a hátteréről, nagy terhet jelenthet. Meg kell húzni a határt a "Koreai vagyok" és a "Korea vagyok" között. Egy ember nem képes megtestesíteni egy teljes kultúrát.

Visszatérve a nőkre. Ketten vannak, a Főpapnő tarot kártya, amely tudást, láthatatlan erőket és tekintélyt képviselhet. Mindezek a szempontok megfelelnek a kultúra szerepének. Legalább az egyik nő láncfűrészt tart (az almafa kivágására), ami azt a fenyegetést vagy nyomást képviseli, amelyet a kultúra globális bálványaként tölt be. A piros ruhás nőknél a szíve elvérezhetett a romantika elvesztése miatt, de a kultúrája potenciálisan félremagyarázásának nyomása miatt meghal a szíve. Ezzel a szemponttal is szembe kell néznie, amikor megbékél a halálával.



Ez a jelenet a "égeti a pénzt" kifejezés szó szerinti értelmezése. Hamis pénz van a mögötte lévő edényekben. Pezsegnek. A tinta folyik. Undorító, fekete étkezde. Teljesen ehetetlen. A tényleges étel helyett a pénz vált a táplálékává. Ne feledjük, hogy a dollárjel tetoválása is látható.



Ezután G-Dragon egy elektromos székben ülve mutatják be egy szobában, ahol sminkasztalok és kidobott ruhák vannak. Mezítláb van. Víz és kábelek vannak a padlón, a bontógolyó pedig a feje fölött van. A képernyő fordított (negatív) színekkel villog és GD megrándul, amikor rappel, hogy megmutassa, hogy 'áramütést" szenved.

A sminkasztalok és az eldobott ruhák azt bizonyítják, hogy ez egy kommentár a híresség teljesítmény aspektusához, a színpadon bemutatott jelenetekhez. Amit a színpadon tesz, bár létfontosságú a népszerűség szempontjából, viszont ez az, ami az elektromos székbe helyezi, ahol bűnözőként kezelik. Emlékeztek a Breathe 2010-es élő előadására? Ha nem, ITT megnézhetitek. Ez a színpadi előadása tökéletesen bemutatja ezt.

A bontógolyó feje azt mutatja, hogy ezekben a szekvenciákban saját és karrierje szempontjait bontja le.



Ennek a jelenetnek az első felvételén G-Dragon bekötött szemmel áll a fal előtt, miközben lőnek rá. A kivégzést utánozza. Nem próbál kitérni a golyók elől, és mégis érintetlen marad. Ez a kritika metaforája. Ezt az első felvétel felvillanásai teszik teljessé, amikor oda-vissza dobál egy követ. Van lőszere, kritikája, hogy visszadobja, de visszafogja magát. Ahol bekötötték a szemét, első jelenetnél látjuk, hogy vak a támadásaikra. A másodiknál az arca, a szemét leszámítva, teljesen el van takarva. Ahol tudja, minek kritizálja őket, mindent lát, amit csinálnak. A falakon lévő graffitit Haculla írta alá, amely Harif Guzman művész alteregója.


Ezután G-Dragon-t egy hosszú asztalon látjuk ülni, körülötte pedig bekötött szemű riporterek vannak. Az asztal a sajtótájékoztatókon használt asztalra emlékeztet, bár a szék támlája arra utal, hogy ez inkább trón. Ő a média királya és egyben az étele is. Egy pillantást sem vet rájuk. Hozzá szokott már. Tizenegy nő van, ez a Igazságszolgáltatás tarot kártya száma. Ez a kártya szimbolizálhatja a felelősségre vonhatóságot, hogy a média hogyan működik, részben azért, hogy felelősségre vonja a hírességeket.


Ezt a jelenetet a varjúmaszkot viselő fehér helyen fekvő GD felvételei és a vele párhuzamos jelenet azonos kifejezése adja. Halálhelyzetben fekszik, de nyilvánvalóan még mindig öntudatánál van. Tudatosan néz a kamerára. Ez jelzi azt a fényt, amelyben az újságírók ábrázolják őt. Sebezhetővé teszik. Ők azonba úgy pózolnak, ahogy akarnak. Teljesen tudatában van ennek, és mégsem tudja kijavítani saját álláspontját. Az újságírók a varjak körülötte, a halál hírnökei. Ő is varjúmaszkot visel, hogy megmutassa mély kapcsolatát a médiával. Nem teljesen áldozat. Ő is szerepet játszik.


G-Dragon pszichéjének legmélyebb szintjén fehér maszkok falát látjuk. A fekete könnyes fehér maszkok nyilvánvaló utalást jelentenek a korábbi Heartbreaker albumára.

A maszkok mindig az ember rejtett részeit képviselik. Ezek a maszkok fehérek, tiszták, de sötét érzelmeket rejtenek. Az emberiség minden nemkívánatos részét lefedik, amelyek elől elrugaszkodunk, amikor bálványainkat látjuk, lefedjük ezen, számunkra nemkívánatos 'hibákat'. Ez az elfojtott rész fekete könnyekben nyilvánul meg, amelyek a maszkok arcán folyik le.


A maszkot eltávolítják, hogy kiderüljön, hogy G-Dragon szó szerint úszik ezekben a fekete könnyekben. Az egész öltönye most fekete. A tinta tócsájában áll. De amikor meglátjuk az arcát, tudjuk, hogy nem sír. Ha valaminek, akkor fenyegetőnek és közel démonikusnak tűnik. Ez az a pont, ahol minden felépül, a szeretet, a zene, a rajongók, a kultúra, a pénz, az előadás, a kritika, a média - és látjuk a különbséget az ember között, akinek állítólag lennie kell, és az az ember között, aki alatta rejtőzik. Az egész egy fekete rendetlenségben áll össze. Ez a megbékélés pillanata. Ez az a pillanat, amikor tudja, mi következik, miután eldobja a követ. Ez a szörnyű fintor tudatos mosoly. Végül elpusztítja a régi maszkot.



Miután G-Dragon képes megbékélni ezekkel a dolgokkal, eljut a hatalmas vörös csontvázhoz, amely bizonyíték egy óriás haláláról régről. Ez egy szobor róla és a múltjáról. (A csontok nyilvánvalóan korát mutatják, hogy ez a ciklus mennyi ideig tart.) És megközelíti.


Ahogy közeledik a csontvázhoz, látjuk, hogy a haja össze van kötve. Már egyre tisztább, üdébb. Ez a nyugalom pillanata, mielőtt jön a gyilkos csapás és eldobja a követ. Megfigyeli múltját, mielőtt tovább lép.


Mindeközben, az idős G-Dragon felemeli az öklét, benne a sziklával. Ő és G-Dragon is a bontógolyó alagútból kiáltanak. Látjuk, milyen intenzív a küzdelem a csúcspontjának pillanatában, hogy a megbékélés után is van fájdalom.



Letépi régi, koszos bőrét, mint egy kígyó a bőrét. Fiatalos bőrt tár fel alatta. És eldobja a sziklát, lyukat törve a falon.



A lyukban G-Dragon-t látjuk újjászületni. Bőre sápadt, de hibátlan, akár egy újszülött. A forradalom vörös színét viseli, és zászlók diadalmasan lobognak mögötte. Halála után feltámadt. A szemében elszántságot látunk. Kéztartása az illuminátusok "piramisát" szimbolizálja.


A képernyő villog a videó végén, mintha egy adás megszakadt volna, ezt a hang is megerősíti, majd meglátjuk a "béke" szimbólumát. Ikonikus vége annak a videónak, amely azt állította, hogy a forradalmat nem közvetítik a tévében.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése