T.O.P Artnet interjú
(forrás)
Lakhely......... Seoul
Élekor........... 33
Gyűjtő.......... 2006 óta
Fókusz.......... Kortárs művészet, beleértve Gerhard Richter, Mark Grotjahn és Takashi Murakami műveit
Choi Seung-hyun koreai popsztár alig várta, hogy Los Angelesbe menjen. Öt év telt el azóta, hogy Koreán kívül utazott, először a kötelező katonai szolgálat, majd a globális járvány miatt. Volt egy zenei üzlet, amelyet meg kellett beszélnie és barátokkal találkozott - és új műveket kellett vásárolnia.
A júliust a Studio City-ben, egy történelmi munkásosztályban, Hollywood közelében töltötte, Seung-hyun inaktivitást tartott, elkerülte a Korea városát, és semmit sem tett közzé az Instagram-on, ahol 12,6 millió követője van. A kulisszák mögött azonban továbbra is elfoglalt volt, részt vett találkozókon, és késő esti felvételt tartott a Grammy-díjas producer, Scott Storch társaságában. Seung-hyun stúdió látogatásokat szervezett Mark Grotjahn, Jonas Wood és Jennifer Guidi művészekkel, és közös vacsora-grillezést a Grant Levy-Lucero keramikus udvarán. Magánlátogatást tett a 2019 vége óta bezárt Marciano Művészeti Alapítványnál, és felfedezte a feltörekvő művészek Canyon Castator és Austyn Weiner munkáit.
"Igazán tartalmas utazás volt" - mondta Seung-hyun (33) egy friss FaceTime-interjúban. Koreaiul beszélt egy fordítón keresztül, de időnként elejtett olyan angol kifejezéseket, mint "real collector (igazi gyűjtő)", "top secret (szigorúan titkos)" és "contemporary art (kortárs művészet)." A hangja olyan mélyen csengett, mintha a Föld közepéből hallatszott volna.
Seung-hyun a művészeti piac jelentős változásának élen járt, mivel az elmúlt öt évben felerősödött Ázsia étvágya a kortárs vitelárak iránt.
A rendkívül népszerű BIGBANG fiúbanda tagja, akit rajongók milliói T.O.P néven ismernek, és a közösségi média felkarolásával új művészgenerátor-generációt inspirált a művészek felfedezésére és népszerűsítésére.
"Nagy katalizátor volt" - mondta Yuki Terase, aki felkérte Seung-hyun-t, hogy kurátora legyen a Sotheby's nyugati kortárs művészetének úttörő aukciójának Hon Kong-ban 2016-ban. "Az egész celeb-művészeti jelenség, amelyet manapság sokat látunk Ázsiában, azon az aukción kezdődött. A gyűjtés régen nagyon diszkrét és személyes volt. Most a művészet része [gyűjtők] a társadalmi nyilatkozat a sikerről és az ízlésről."
Ázsia adta Christie 3,5 milliárd dolláros árbevételének 39%-át 2021 első felében, megelőzve az összes többi régiót, beleértve az USA-t is, az aukciósház szerint. Hong Kong-ban az eladások 495 millió dollárt tettek ki, ami 40%-kal több, mint egy évvel ezelőtt. A Sotheby's Asia, ázsiai kortárs művészeti értékesítése több, mint kétszeresére nőtt 2016 óta, tavaly 215 millió dollárra. A tavaly áprilisban, amikor a ház tartotta a tavaszi értékesítéseit, a hong kong-i licitálók negyede 40 alatt volt.
Seung-hyun-hoz hasonlóan sok új ázsiai művásárló is és saját magának teremtett milliomos van, akik érdeklődnek mind a nyugati, mind az ázsiai művészet iránt. Tisztában vannak a globális trendekkel, Matthew Wong, Amoako Boafo, Dana Schutz és Joel Mesler alkotásaiért tesznek ajánlatot. Seung-hyun sok általa összegyűjtött művésszel barátkozik, megbízza Murakami-t, hogy fesse meg portréját, rendszeresen váltson üzeneteket Grotjahn-nal és Wood-dal, és közzéteszi a művészek ajándékait Instagram-ján.
Seung-hyun művészek és művészetoktatók családjában nőtt fel. Édesapja Kim Whan-ki (1913-74), a háború utáni kulcsfontosságú művész volt Koreában, akinek absztrakt festményei árverésen 13 millió dollárért keltek el. Azt mondta, hogy ezeknek a rokonoknak a közelében nőtt fel. Ez is vigaszt adott.
"Gyerekkoromban depressziós voltam, éreztem ezt a sötétséget és szorongást" - emlékezett Seung-hyun. Dédapja festményei "Tényleg rendbe hozott, segített összpontosítani."
Az élmény magas mércét állított fel a tökély számára is. Három nagynénje közül egy művészeti iskolát vezetett, ahol Seung-hyun "kénytelen" volt rajzot és festést tanulni napi három-négy órán keresztül az általános iskolai órák befejezése után. Az élmény "traumatikus" volt, mondta, mert rájött, hogy soha nem felel meg saját elvárásainak.
Nyolc éves korára, Seung-hyun rapperként fedezte fel igazi hivatását, miután meghallotta Eric B. & Rakim amerikai hip-hop duó CD-jét. "Azonnal éreztem, hogy ezt kell tennem az életemmel" - mondta. Elkezdett dalszövegeket és zenét írni - és megkérte édesanyját, hogy vegyen neki olyan cipőt, amelyet New York-ban és Philadelphiában kedveltek a rapperek. Az évek során 100 párt gyűjtött össze, köztük Air Jordans-t és Nike Air Force 1-t.
A művészeti gyűjtés természetesen fejlődött. 19 éves korában Seung-hyun felvette a T.O.P színpadi nevet (az "The Original Pimp" /A Hivatásos Strici/ rövidítése), és szerepelt a BIGBANG debütáló albumán. 2006 volt, és a megszerzett pénzből a KAWS néven ismert feltörekvő művész négy nagy festményét vásárolta meg. Mindegyik 7000 dollárba került - emlékeztetett.
"I was young (fiatal voltam)," mondta Seung-hyun nevetve angolul. Később rájött, hogy nem igazán szereti a munkáját, és soha többé nem vett KAWS művet.
Egy évtizeddel később Seung-hyun Instagram-jelenléte felkeltette Terase figyelmét, aki egy fiatal Sotheby's üzletember volt Ázsiában, aki nemzetközi hírnévre tett szert, miközben aukción licitált a japán megagyűjtő Yusaku Maezawa nevében.
"Abban az időben naponta közzétette, amit lát, szeret és gyűjt" - mondta Terase Seung-hyun-ról. "Nagyon frissítő volt. Más volt, mint más pop-ikonok, akik zenéjükre és eseményeikre koncentráltak."
Seung-hyun Instagram-megszállottságát részben a szükség diktálta. Korea egyik legnagyobb popsztárja, csőcseléket vonzott, bárhová is ment, és így a lehető legjobban kerülte a nyilvános tereket. Ahogy barátja, Sean Dulake színész, aki elkísérte Seung-hyun-t Los Angeles-be és fordított nekünk az interjú során, elmondta:
"Nem járhat galériákba és múzeumokba, különösen Ázsiában, mert felismerik. Tehát ezt telefonon vagy számítógépen kell elvégeznie."
Dulake hozzátette: "Nagyjából mindig megtalálhatod, hogy művészetet tanulsz az interneten, az Instagramon, kommunikálsz a művészekkel, új művészeket keresel. Ő mindig keres."
Amikor Seung-hyun kimegy, megpróbálja nem felhívni magára a figyelmet. "Senki nem mondta nekem, hogy K-pop sztár, és ezt én nem tudtam volna," mondta Canyon Castator, akinek stúdiója Los Angeles belvárosában van és Seung-hyun meglátogatta útja során. "Nem volt kíséret. Nagyon kedves fickónak tűnt. Határozottan tudja, mit szeret: (Castator emlékeztetett arra, hogy amikor egy mechanikus bikán lovagoló fiatalember 10 láb magas diptichonja vonzotta, Choi megkérdezte: "Megvehetem ezt most?")
Még öt évvel ezelőtt Terase érezte, hogy Seung-hyun egy új irányzat élvonalába tartozik. Az ázsiai gyűjtők már rontottak a blue-chip művészeti piacon, felkapva Van Gogh, Picasso és Monet műveit. Seung-hyun-ban látta a következő generáció érkezését.
"Olyan volt, mint egy prófécia arról, hogy ez a piac milyen irányba halad" - mondta. "Megkerestem őt, barátok lettünk. És 2016-ban megvolt az #TTTOP akció."
Az aukció összeállítása elsősorban nem volt egyszerű, mert sok embert nem adtak el az ötlettől, hogy az ázsiai gyűjtők a történelmi, nyugati művészettel szemben élvonalbeli kortársakat keresnek.
"Azt mondták, nyugaton senki sem figyel oda" - emlékezett vissza Terase. Kérte Seung-hyun-tól a listát azokról a művészekről, akiket fel szeretne venni (a Sotheby's javaslatokat is tett, amelyeket jóváhagyott). A végleges felállásban Lee Ufan, Nam June Paik és dédapja, Kim Whan-ki koreai művészek szerepeltek; blue-chip nyugati nevek, mint Andy Warhol és Gerhard Richter; és a pillanat számos művésze, köztük Rudolf Stingel, Jeff Elrod, George Condo és Jonas Wood - akiknek a piaca is történetesen éppen indulni készült.
Az értékesítés összesen 17,4 millió dollárt tett ki, felülmúlva a magas becslést, több művész-rekordot felállítva, és megnyitva az utat egy új típusú hírességek által szervezett aukcióhoz. A piac növekedésének bizonyítéka, a tajvani énekesnő, Jay Chou kurátori friss értékesítése 108 millió dollárt hozott.
"Amikor készítettünk előzetest T.O.P-ről Koreában és Hong Kong-ban, sok középiskolást láttunk egyenruhában - lehet, hogy nincs pénzük a művészet gyűjtésére, de a bálványuk révén tanulnak" - mondta Terase.
"Meglepődnél, hogy a rajongói mennyit tudnak Jonas Wood-ról és Mark Grotjahn-ról."
Májusban volt alkalmam első kézből tapasztalni a T.O.P hatást, amikor tweeteltem, hogy Terase elhagyja a Sotheby's-t, és megemlítettem, hogy a K-pop sztár az ügyfele. Rajongói felfedezték a tweetemet, és megosztások, kedvelések és megjegyzések szökőárát szabadították fel. Több száz követőt szereztem. Az olyan megjegyzések, mint a "T.O.P hol vagy?" "Szeretünk téged" "Add ki az albumod, vagy sírni fogok" egy hosszú nyakú gyapjas lény GIF-jeivel keveredett (kiderült, hogy az egyetlen fiók, amelyet Seung-hyun követ az Instagram-on, egy olasz alpaka-tenyésztő farm fiókja).
A rajongótábor továbbra is elkötelezett annak ellenére, hogy Seung-hyun nem volt nyilvánosan aktív. Két évvel a kötelező katonai szolgálatát követően, amely röviddel a Sotheby's aukciója után kezdődött, meghosszabbították, mert elítélték a marihuána fogyasztása miatt. Aztán kitört a járvány. A kaliforniai Coachella Zenei és Művészeti Fesztivált 2020-ban törölték, ezzel kisiklatva a BIGBANG várható visszatérési teljesítményét. Seung-hyun elmondta, hogy elfoglalt a zenével a stúdióban, és nagy tervei vannak a láthatáron, de nem volt hajlandó részletezni. Choi művészeti gyűjteménye ma már több mint 200 festményt és 40 szobrot tartalmaz. Richter, Warhol és Lucio Fontana műveit birtokolja. Grotjahn szobra őrzi a talapzatot egy nagy ablak mellett a szöuli lakásában. Egy másik falon Murakami T.OP portréja látható. Levelezett és megvásárolta a néhai Matthew Wong műveit, mielőtt Wong öngyilkos lett 2019-ben. Mesler egy másik művész, akinek munkáit már jóval azelőtt megszerezte, hogy megugrott volna rá a kereslet. Előre tekintve Seung-hyun egy bizonyos Basquiat-ra szemez (nem fogja megmondani, melyik), és Piet Mondrian-t és Henri Rousseau francia festőt is áhítja.
És Picasso?
"Of course I want (Persze, hogy akarom)": mondta Seung-hyun angolul, a hangja ropogott a vágytól.
A művek nagy részét a lakása melletti raktárban tárolja; egy része a szülei házában is lóg. A jövőben valamikor múzeumot szeretne nyitni "a koreai közönség számára."
"Fel akarom építeni, mielőtt nagyapa leszek," mondta.
Megkülönböztette magát azoktól, akik gyűjtőpályafutásuk elején magánmúzeumokat építettek, hogy befolyást szerezzenek és hozzáférjenek a keresett munkához. Úgy gondolja, hogy sokan rossz okokból vásárolnak művészetet.
"Divatos, és meg akarnak mutatkozni" - mondta. "Ennek köze van a gazdasághoz. A gazdag emberek megpróbálják befektetni a pénzüket. Az ingatlan egy lehetőség, de ez a piac megváltozott. Sok ingadozás történt más piacokkal szemben. A fiatalabbak tehát a művészetre koncentráltak."
A gyűjtés teljesen mást jelent számára: ez függőség, inspiráció és ellenszere a szorongásnak és a depressziónak, amelyekkel még mindig küzd. "Mindenhol rengeteg gyűjtő van" mondta. "A valódi gyűjtők aránya mindenkihez egy és 100 között van. Az igazi gyűjtők olyan emberek, akik nagyon-nagyon szeretik a művészetet érzelmekkel és szenvedéllyel."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése