Ajánlott

2023/05/03

Hogyan változott Taeyang egy nehéz időszak után - Rolling Stone interjú -

Hogyan változott Taeyang egy nehéz időszak után gyengéd őszinteséggé a 'Down to Earth' című albumában


A K-pop úttörője új, személyes projektjének minden egyes számát részletezi, és megosztja a BTS-es Jimin-nel, a Blackpink-es Lisa-val és másokkal való együttműködések történetét.

Amint Taeyang kiadta a "Vibe"-ot Jimin-nel, a rajongók már alig várták a folytatást. Pontosan azt kapták, amit akartak a Down to Earth című, akciódús, 6 számos EP-vel, amely kedden jelent meg, és egy kicsit mindenből van benne: R&B és soul jegyek, rengeteg Taeyang sima énekhangja, és igen, több feature - köztük a BLACKPINK-ből ismert Lisa-val. 

Amikor januárban beszélgettünk vele, elmondta, hogy az albumai címei mindig a nevéhez kötődnek, ami koreaiul "napot" jelent. (Korábbi albumai közé tartozik a 2014-es RISE és a 2010-es Solar.) De a Down to Earth, bár még mindig kapcsolódik a témához, egy kicsit más. A Down to Earth című albumon Taeyang visszatér a gyökereihez, és évtizedes tapasztalataiból merít, amelyeket szólistaként és a legendás BIGBANG együttes tagjaként szerzett. Minden átgondoltan van összerakva - az EP minden dalán ő írta a dalokat.

A Down to Earth mögötti ötletek egy része akkor jutott Taeyang-hoz, amikor nehéz időszakon ment keresztül. Felidéz egy emléket, amikor 2018-ban teljesítette a kötelező katonai szolgálatát: "Nagyon nehéz időszakon mentem keresztül. Nem igazán tudtam kapcsolatot teremteni a külvilággal, és egyik frusztráló helyzet követte a másikat. A nap végén a katonai bázison csak edzeni és futni tudtam. Szóval csak futottam tovább. Csak futottam és futottam és futottam" - mesélte a Rolling Stone-nak.

Egy nap, emlékszik vissza, egy lenyűgöző naplementét látott kibontakozni a szeme előtt. "Soha nem láttam még ilyen szép naplementét az országunkban" - mondja. "Néhány napig ilyen volt a naplemente. Miközben néztem, eszembe jutott: A naplementék csak az éjszakai égbolton találkoznak... - Nem egy új reggel, hanem egy sötét éjszaka." Elkezdett elmélkedni a sötétséget megelőző szépségről, ami arra késztette, hogy átfogalmazza, amit tapasztalt. "Jelenleg semmit sem tehetek, úgyhogy hadd legyek hű önmagamhoz, és ez idő alatt a kis dolgokra koncentráljak" - emlékszik vissza, hogy mit gondolt. "Ez arra késztetett, hogy visszatérjek az alapokhoz, és elgondolkodjak a származásomon."

Ahogy a múltjára és a pályakezdésére gondolt, folyton a "földhözragadt" kifejezésnél kötött ki. "Ezt a tengerentúli barátaim gyakran mondják: "Ó, te olyan földhözragadt vagy!". Érdekes volt hallani" - meséli. "Mint kifejezés, azt jelenti, hogy emberi, alázatos. Ez megragadt bennem. A gondolataim és érzelmeim, amiket ezekben az időkben éreztem, benne vannak az albumban, és azt hiszem, ez segített abban, hogy egy igazán őszinte albumot készítsek."

Taeyang a zenén keresztül alapozta meg önmagát, és egy gyengéd projektet adott ki, amely számos legmélyebb érzését és hatását ötvözi. A Zoom-on, néhány nappal a Down to Earth várva várt megjelenése előtt, végigvezette a Rolling Stone-t minden egyes számon, és elmondta, miért akart olyan emberekkel együttműködni, mint Jimin és Lisa, mi inspirálta a hangzását, és hogyan merített új őszinteséget a dalok írása és felvétele során.

"Vibe" feat. Jimin a BTS-ből
Annyira hálás vagyok a szeretetért, amit a "Vibe" kapott. Miután a "Vibe" elkészült és a világ elé tárult, ekkor került sor a teljes projekt határozott időzítésére és tervezésére. Már akkoriban is dolgoztam az albumon, és azon gondolkodtam, hogy milyen irányba induljak el. Ahogy a Jimin-nel való együttműködés véglegesült és a dal megjelent, egyre világosabbá vált a kiadásra, a főcímdalra és az azt kiegészítő dalokra vonatkozó elképzelések. Sok szempontból hálás vagyok ezért a dalért. Ez az a dal, amely lehetővé tette számomra, hogy hosszú idő után visszatérjek és a legjobb önmagam legyek, és ezen a dalon keresztül állt össze az album többi része. A dal különleges jelentőséggel bír számomra.

"Shoong!" feat. Lisa a Blackpink-ből.
Miután leszereltem a katonaságból, stúdióba mentem és dolgoztam, de nem tudtam, milyen történetet meséljek el, milyen irányba vigyem a zenémet. Nehéz volt, és elveszettnek éreztem magam. Nem mintha egy magabiztos dallal tudtam volna előállni arról, hogy én vagyok a legjobb, de egy igazán szomorú dalt készíteni bánatomban sem volt az. Sokáig gondolkodtam azon, hogy milyen történetet meséljek el, és milyen hangulatot közvetítsek. Aztán a THEBLACKLABEL producerei elhozták nekem ezt a számot, és együtt csináltunk egy dallamot, miközben csak viccelődtünk, dobáltuk a szavakat és a szövegeket. Csak fecsegtünk, de a dal megvalósult. Az album víziója úgy jött ki, mint egy hullámhatás. Ezután a dal után a többi zene már könnyebben jött. A versenykoncepció egyenesen a címből ered: A "Shoong" hangutánzó szó, amelyet koreaiul gyakran használnak az elhaladó autókra. A hang ismétlődik a dalban. Egy Lamborghini szerepel a dalban, és ebből kiindulva vizuálisan is belevetettük magunkat a versenykoncepcióba.

A Lisa-val való együttműködés nagyon gyorsan, akadályok nélkül történt. Az egyik különleges dolog az, hogy amikor Lisa először jött a YG-hez, szó szerint amikor először jött Koreába, én ott dolgoztam a zenén, és végül megnéztem a meghallgatását. Akkoriban még "baba" volt, egy fiatal gyerek, aki épp Thaiföldről érkezett. A "Baby"-t énekelte Justin Bieber-től, és annyira szeretetre méltó volt. Fájt a szívem [nevet]. Nagyon akartam, hogy sikerüljön neki. Azt mondtam az akkori vezérigazgatónknak: "Szerintem jól fog teljesíteni, bármi is történjen." Nem azt mondom, hogy miattam csinálta jól, vagy ilyesmi [nevet]. Büszkeséggel tölt el, hogy látom, milyen sikeres lett.

Azt hittem, talán tényleg ez a dal lesz az első, ami megjelenik. Ez volt a terv. Lisa szerencsére rögtön beleegyezett, és azt mondta, hogy mindenképpen részt akar venni a projektben. A dal olyan természetesen, olyan gyorsan készült el. A rendezést és a gyártást kevesebb, mint egy hónap alatt befejeztük.

A dal koreográfiáját Bailey Sok készítette, aki a "Vibe"-ot is. Ez tényleg visszavezetett a gyökereimhez. Bailey Sok koreográfiája nagyon nehéz. Nem voltam biztos benne, hogy ez csak azért volt, mert olyan régen volt már. De a legjobb koreai táncosok, akik a Street Man Fighter és Street Woman Fighter című műsorokban szerepeltek, ők is megtanulták, és nekik is nehéz dolguk volt - ez sok önbizalmat adott nekem. "Á, nem csak nekem nehéz." [Nevet.] Tegnap még egy dance-challenge videót is forgattam hozzá Jay Park-kal, és ő is azt mondta, hogy nehéz volt.

“Seed” (“나의 마음에”)
Amikor az emberek a K-popra gondolnak, sokan a mostanában oly népszerű K-pop fiú- és lányegyüttesekre gondolnak. De amikor visszatekintek a K-pop történetére, elgondolkodom, "Vajon a nyolcvanas és kilencvenes évek voltak a legszebbek, az aranykorszaka a mi nyelvünkön írt dalokkal?" Ez olyasmi, ami mindig is a fejemben járt. A "Seed" indítéka az volt, hogy megragadja annak a korszaknak a lényegét, de modern módon értelmezze azt.

Az első dal, ami ebből a szándékból született, a "Still Life" volt, ami tavaly jelent meg a BIGBANG részeként. A "Seed" után jött létre. Hogy őszinte legyek, sok olyan érzelmet tettünk bele, amit csapatként éreztünk. Kaptunk visszajelzést a rajongóinktól, és ezúttal tényleg a saját érzéseimről van szó. Úgy éreztem, hogy őszintén át tudom adni a gondolataimat. A dal címe, közvetlenül lefordítva angolra, "In My Heart (A szívemben)" lenne. A múltból származó érzelmeket és gondolatokat tartalmaz, de egyben az előrehaladás vágyát is. Nem gondoltam, hogy az "In My Heart" teljesen megragadja ezt a szándékot, ezért a "seed" szóra gondoltunk - újrakezdés, újjászületés és új dolgok létrehozása. A rajongóink, a hardcore rajongóink, a V.I.P-k ezt biztosan tudják, de a BIGBANG és a rajongóink közötti kapcsolatot elég gyakran jellemeztem úgy, mint egy fát. Mi vagyunk a fa, és az emlékeink, a gondolataink és a tapasztalataink a virágok. A "Seed" című dallal egy új, egészséges fát ültetünk el egy maggal, és hagyjuk növekedni.

“Reason” (“나는”)
Ezt a műfajt én személy szerint nagyon szeretem - a Motown hangzását és hatását a hetvenes évekből, megvan benne az érzelem és a lélek. Ennek a dalnak, amikor először dolgoztunk rajta, teljesen más stílusa volt... Olyan hangulata volt, ami engem nem igazán vonzott. Ezt egy kicsit nehéz elmagyarázni. Elkezdtünk dolgozni a szövegen, de a végén kitartó voltam, és közöltem, hogy nem tetszik a hangzás, és a "Reason" mai változatára változtattuk. A hangulata [az első verziónak] egyszerűen nem jött meg nekem: "Ez egy szerelmes dal? Mi ez?". Kétértelműnek éreztem, és nem volt könnyű megváltoztatni az irányt, hogy lelkesebb legyen. Hosszú időbe telt, amíg eljutottunk oda. Valójában ennek a dalnak a készítése tartott a legtovább, és sokat gondolkodtunk azon, hogy felkerüljön-e az albumra vagy sem. Szerencsére azonban a THEBLACKLABEL egyik jazz-zongorista producere olyan gyönyörűen hangszerelte, hogy aztán azt gondoltam: "Oké, ez még felkerülhet."

A "Na neun, na neun" mindig benne volt a dalban. Amikor elkezdtem írni a dalszövegeket, a mindennapi életemhez és a hozzám legközelebb álló dolgokhoz nyúltam: a feleségemhez, az iránta érzett szerelemhez, a történetünkhöz - ezt szem előtt tartva akartam megírni a dalt. Onnan jöttek az aktuális gondolataim a szerelemről, apró anekdoták a mindennapi életünkből. Könnyű szívvel írtam. Egyik oldalról nézve az átvezetés szövege sokatmondó, de egy másik oldalról nézve a dal első része nagyon édes és őszinte. "Kedvesem, ez nem az, nem ezt akartam mondani" - ezek a szövegek természetesen jöttek. Nagyon gyakran mondom ezeket a szavakat a feleségemnek [nevet].

“Inspiration” feat. Beenzino
Ebben a dalban is sok olyan zenei elem van, amely az én személyes ízlésemet tükrözi. Annyira, de annyira boldog voltam, amikor először hallottam a demót. Azon gondolkodtam, hogy hogyan közelítsem meg a dalszövegeket... Valami, ami mindig is ott volt a fejemben, az az inspiráció, amit kapok, akár egy dalból, akár olyan művészektől, akiket nagyon szeretek. Azon gondolkodtam, hogyan lehetne egy olyan dalt készíteni, amely ezeket a gondolatokat történetként kapcsolja össze. Ahogy ezt a számot véglegesítettük, rájöttem, hogy az általam kívánt dalszövegek illenek ide. Így az "Inspiráció" címet adtuk neki, és elkezdtünk írni azokról az emberekről, dolgokról és művészetekről, amelyek inspiráltak engem. Természetesen olyan dalszövegekké váltak, amelyek egy történetet mesélnek el.

Amikor a dal elkészült, azt gondoltam magamban, hogy "Beenzino-nak szerepelnie kell". Annyira jól tudja közvetíteni ezt a fajta hangulatot a zenéjében. Szerintem Beenzino a legjobb rapper hazánkban [nevet]. Személy szerint! Sokat éreztem ezt, amikor a katonaságnál voltunk. "Annyira tehetséges és menő" - már akkor is ezt gondoltam, aztán jött ez a dal. Megmutattam neki, de őszintén szólva, akár Jimin-ről, akár Lisa-ról van szó, nehéz megkérnem valakit, hogy szerepeljen helyettem, és ezek végül sokkal természetesebben történtek. Beenzino esetében ugyanolyan nehéz volt odamenni hozzá, és azt mondani, hogy "Kérlek, csinálj nekem egy feat-et". Annyit mondtam neki: "Dolgozom az albumomon, meghallgatnád?", és nagyon tetszett neki. Amikor meghallgatta az "Inspiration"-t, azt mondta, hogy "Wow!", és imádta. Azt kérdeztem: "Akkor szeretnél szerepelni ebben a dalban?", mire ő rögtön belevágott. Azt mondta, hogy nagyon szeretné. Ezután a pillanat után egy kis időbe telt, de mindent összerakott, és sikerült véglegesítenünk.

“Nightfall” feat. Bryan Chase
Kicsit korábban utaltam erre, de amikor az albumot összeraktam, a gondolataim, a történetek és az érzések, amiket leírtam, leginkább a "Nightfall"-ban vannak benne. Szerintem ez a dal jellemzi legjobban az egész albumot. Észrevettem, hogy sok rajongó szereti az intro számaimat, ezért fontolgattam, hogy ez a dal lesz az intro, de miután elkészült, egyértelmű volt, hogy jobban illik outro-nak. Jól összefoglalja az albumot, és outro-ként illik a dalok sorrendjébe.

Az egyik dolog, ami a fejemben volt, hogy nemrég csatlakoztam a THEBLACKLABEL-hez, és szerettem volna legalább egy dalt a THEBLACKLABEL egyik rapperével. Bryan Chase egy olyan rapper, akit már a kiadóhoz való csatlakozásom előtt is kedveltem. Annyira tehetséges, és ha meghallgatod néhány munkáját, még ha még nem is jelent meg a világ számára, annyira, de annyira jó. Úgy gondoltam, jó lenne vele egy dalt csinálni, így miután elkészült a "Nightfall", meghallgatta, és tetszett neki, én pedig javasoltam, hogy szerepeljen benne, ő pedig azt mondta, hogy nagyon hálás lenne, így együtt dolgoztunk rajta. Nem tudom, hogyan értelmezik angolul, de a cím "Nightfall"-ként volt beállítva - nem voltam tisztában a szóval, amíg nem dolgoztam a dalon. Azt hittem, hogy a "naplemente" volt az egyetlen szó, amivel le tudtam írni a nap végét. Ahogy az "éjszaka" és az "ősz" összetett szóvá állnak össze - én úgy értelmeztem, hogy "azt akarom, hogy az éjszaka valóban ősz legyen". "Azt akarom, hogy ez a naplemente, amit látok, az utolsó naplemente legyen." Úgy éreztem, hogy ez a szó nagyon jól illik a szándékaimhoz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése