Ajánlott

2022/03/15

GD&TOP - ZUTTER elemzés

GD&TOP - ZUTTER elemzés
18+

Az elemzésben obszcén szavak szerepelnek, mindenki saját felelősségre olvassa el.
Az elemzés nem csak saját véleményből áll, és előfordulhat, hogy a valóságot nem tükrözi.


Az M/V:

A zene meglehetősen minimalista, de ez jól működik, mivel lehetővé teszi GD és T.O.P számára, hogy a legőrültebbek legyenek az M/V-ben. A dal egész ideje alatt a ritmus folyamatosan hűvös marad, ami azt a pontot hozza, hogy kettejük könnyedén doppingol és nem kell túl sokat próbálkoznia. A szintik álmodozó, furcsa atmoszférát teremtenek, GD és T.O.P pedig megtartja önállóságát különálló rap szakaszaikban, de kórusba is összeállnak. A ritka kórus megkönnyíti az éneklést, mivel az egyetlen sor, amelyet újra és újra ismételnek:

"Ez a dal beteg, A rappem beteg, a stílusom beteg, Kicsit én is beteg vagyok. Megrázom a lábam, Keresem a pénzt, a az égen járok, Ay, akarsz"

A páros 2010-es 'Knock Out' című számának folytatásaként a 'Zutter'-rel azt kockáztatja, hogy úgy hangzik, mint egy újraindított 'Knock Out 2.0'. Az M/V azonban minden bizonnyal előre haladt a 'High High' napjaitól, és a dalba éppen annyit sikerült varázsolni, hogy megkülönböztesse a korábbi daloktól.

Úgy tűnik, hogy a cselekmény, mely az M/V-ből megfejthető, GD és T.O.P magasan gördülő életmódja körül forog, ami végül bajba sodorja őket a gengszterekkel. Szerencsére valahogy sikerül megúszniuk helyzetüket, és játékosan táncolnak a végén, amikor sikerül a Jigsaw-jellegű fogvatartójukat egy székhez kötni. Ilyen módon az M/V groteszk, mégis komikus lehet.

A 'Zutter' esztétikája olyan közelmúltbeli BIGBANG kiadásokra emlékeztet, mint a 'Bang Bang Bang' és a 'Bae Bae', amelyek azért kerültek tűz alá, mert túlságosan is uralta őket G-Dragon produkciós stílusa, és nem úgy éreztük, mint a korábbi BIGBANG dalokat. A 'Zutter'-nek azonban sikerül kihúznia ezt a stílust, mivel ötvözi G-Dragon védjegy-különcségét és T.O.P avantgárd iránti szeretetét szokatlan Instagram-bejegyzéseivel és kislemezeivel, mint például a 'Doom Dada'. Ez azt jelenti, hogy az M/V különc látványa és a 'Zutter' laza hip-hop hangzása mindenképpen megfelelőek egy GD&TOP dalhoz.

Azt hiszem kifogtuk az egyik legnehezebben, de mégis legkönnyebben megfejthető M/V-t. Hogy miért nehéz, mert GD, T.O.P mellett Teddy is beszállt a dalszöveg megírásába, de hogy mire számíthatunk? Egy avantgard és szatirikus remekműre.
Kutatás, mások véleménye és sajátvéleményemet ötvözve próbáltam kielemezni ezt a mesterműt.
Viszont tartsuk ezúttal fejben, hogy önmagában nem az M/V lesz a központban, hanem a vele kapcsolatos dalszövegek.

Egyértelműen a címmel folytatjuk az elemzést. A "Zutter" a koreai "쩔어" szó átírása, jelentése drog, beteg vagy fantasztikus. Ez valójában egy másik helyesírás, amelyet a duó népszerűsített, eredetileg a jjeo-reo és jjuh-ruh átírással. Mivel a koreaiaknak nincs hangul-ban "Z" betű, a "zuh"-t "juh"-nak ejtik. Az utolsó "tter" szótagot a "butter" amerikai nyelvjárási kiejtéshez hasonlóan ejtik, míg az "r"-t ragozzák, hogy hangot hozzanak létre a "butter".ből a "bu-ruh"-ig. Egyesítve a két szótag kiejtését, kapjuk a "zutter"-t, amelyet "juh-ruh"-nak ejtenek. De leszámítva az átírást, a zutter jelentését jó és rossz módon egyaránt lehetne használni, mivel ennek egy másik jelentése a "szar vagy a pisi". Nos, most már tudjuk, hogy GD és T.O.P miért vizelt egymásra az M/V-ben.
A fényes élet bemutatása egy sárga ajtósorral indul, a sárgát az irigység színével párosítják az emberek. GD és T.O.P magabiztosan, szinte figyelmen kívül hagyva jár végig a folyosón, mutatva, hogy az őket ért kritika egyáltalán nem érdekli őket. 

Tovább a dalszövegekre,
"Ma este őrültek leszünk, yea
Bébi adj egy kicsit,
Adj egy kicsit yea
Te és én, elektromossá válunk, yea
Tudsz adni nekem
Adj, adj nekem egy kicsit yea"

VIP-ként, aki elég jól ismeri GD szövegeit és zenei kompozícióját, szokása, hogy korábbi dalaiból egy-egy darabot hozzáad az újabb dalokhoz, mintegy visszaemlékezésként. Ez a rész a Zutter-től a Niliria-ra emlékeztet,

"A lányok furcsán őrültek, miért?
Missy Missy miatt, yeah
A srácok mind jiggy jiggy-t kap, miért?
GD GD miatt, yeah"

Lírai és zenei szempontból mindkettő hasonló, ha egyszerre próbálod hallgatni a részeket.

A következő,
"Ez a dal beteg,
A rappem beteg, a stílusom beteg,
Kicsit én is beteg vagyok
Megrázom a lábam,
Keresem a pénzt, a az égen járok
Ay, akarsz"

Ez tulajdonképpen az a híres sor a dalban, ahol szinte mindenki énekel. Bár a jelentése megmarad, mivel magában hordozza a dal zsibongó vagy döcögős képét, valójában a zeneipar szatíráját vizsgálja. Ez alapvetően azt jelenti, hogy amíg eléggé dögös és elég népszerű vagy, a puszta lábrázással is pénzt kereshetsz.

A keresgélés során, ehhez a híres videóhoz kapcsolták az M/V-t, amelyen két srác "pisil" a piszoárba, miközben a lábukat rázzák Sistar Touch My Body című zenéjének koreójára. Ez egy 10 másodperces "vicces" videó, amely ezt a két férfit híressé tette. Függetlenül attól, hogy ez kapcsolatban áll-e GD és T.O.P zenéjével, akik manapság a zeneipart poénkodják, megkérdőjelezhető.
"Hiba GD-nek hívni, hívj G.O.D.-nak
Ha akarod, megfordítom és D.O.G. leszek
Hagyd abba a haszontalan képletek memorizálását, hanem emlékezz erre
Beteg vagyok plusz 1, jiyongi"

Ez a rész tele van szójátékokkal. A "GD" ironikus módon az "isten (god)" helyesírási és népszerűségi szempontból is megmagyarázható, mivel mindannyiunknak megvan az a szokása, hogy azzal kérkedünk, hogy "GD betük nélkül nem lehet az isten (god) szót leírni".

Ezután jön ez a másik játék olyan szavakkal, mint a D.O.G. vagy az OG. Az OG az eredeti gengszter rövidítése. GD ezért magát az eredeti gengszternek nevezi.

Az utolsó rész egy játék a híres Gwiyomi dalon, ahol ez a következő: "1 duhagi 1 wun gwiyomi" (1 plusz 1 aranyos). Mivel a "beteg (ill)" Koreában "egy"-nek hangzik, és az "i" a Jiyongi-ban a "kettő" szám fordításaként hangzik Koreában, az 1+1=2 fonetikailag párhuzamos az ill+ill=Jiyongi-val. Továbbá, ha azt mondja, hogy "beteg vagyok (I'm ill)" a sima 1 vagy il helyett, add össze a teljes I'm dope imázst.
"Korom 2 és 7 együtt, természetes
Soha nem veszítek, a kereskedők agyvérzést kapnak
Sikeres akarsz lenni? Igen, én vagyok a kézikönyv
Megakarsz tapasztalni? Maradj szexuális"

Az első sor arra utal, hogy amikor a 2-t és a 7-et egyesíti, 27-et kapunk, ami GD kora volt a Zutter idején. Ettől eltekintve hallani a hangul dalszövegeiben, hogy "nae nain iwa", ahol a "nain"-t a 9-es számként ejtik Koreában. Amint azt a Zutter legtöbb kritikáiból már tudni, T.O.P Tazza filmje párhuzamba állítható. Az ő szerepe ott egy szerencsejátékos. A Baccarat kaszinójátékban, ha természetes 9-et kapsz, a játék véget ér. Alapvetően a dal egész sora azt jelentheti, hogy mivel a 2 és 7 összeadásával 9-et kapunk, plusz a koreai szó a "nain", ami lényegében a 9-es szám homofonja, a játék véget ér, mert GD már itt van. 

A következő sorok összeadják azt a tényt, hogy GD játékváltó. "agyvérzést kapnak", valószínűleg azért, mert a GD mindig nyer. "Sikeres akarsz lenni? Igen, én vagyok a kézikönyv" 

"Hamar kijártam az iskola kemény ütéseit, ez nagyon beteg
Megfontolás nélkül szarni fogok minden unalmas rapperre
Nem kell szívni a nevem vagy a címkém értékét
Mert én még akkor is tapsot kapok, ha szarok (Találd ki, én híresség vagyok)"

Az első sor, ahol megemlítettek valamit az iskolájáról, arra az időre emlékeztet, amikor GD feláldozta az iskolát, hogy a YG-nél képezze magát, és azzá váljon, aki most. Ráadásul ez utalás volt Annie the Musical-re is, akitől GD ihletet kapott a "hard knocks"-hoz. Erre utalt az Instagram-on is.
A következő sorok alapvetően azt mondják, hogy "akkor is híres vagyok, ha felesleges dolgokat csinálok". Például... nos, WC-ügy. Ráadásul ez ezen kívül utalhat arra az egy cikkre is, amely GD-re hivatkozott a művészéti kiállítása során. Azt írták, "GD-t akkor is tapsolják, ha szarik".
"Ez az irány,
Hogy üdvözöld hihetetlen rajongóid
Csak beszélsz, hogy túl sok pénzem van?
A bankszámlám olyan, mint egy biliárdasztal, megannyi golyó"

Több gúny hangzott el ezekben a sorokban, szójátékkal. Bankszámláját egy biliárdasztalra metaforálta. Ahogy a biliárdjáték labdákkal, úgy GD bankszámláján is sok labda van, ezért "nullák". Szóval tippelj? 1.000? 10.000? 100.000? 100 000 000? 100 000 000 000? Vagy több...
"T.O.P, az emberek szellemnek hívnak
Da Vinci újra életre kelt, igen az elmémben
A zenéd elaltat, koffeinmentes
Ti tiszteltek engem? Gyorsan fel a Shinkansen-re"

Az elején leírtam, hogy a Zutter sok utalást tett Tazza-ra. Ez is lehet egy. Ha megnézted a Tazza: The Hidden Card című filmet, akkor tudod, hogy ott van egy Ghost nevű gengsztervezér. 
A második résznél jól tudtuk, hogy ez jön. A mi Tabink, a művészet rajongó, soha nem mulasztotta el, hogy megemlítse kedvenc előadóját, vagy legalábbis hivatkozzon egy előadóra dalaiban és M/V-iben. Da Vinci esetében látjuk, hogyan hivatkozott rá azáltal, hogy beépítette Vitruvius Man-t ebbe az M/V-be. Ez valójában meglehetősen szimbolikus, ha figyelembe vesszük, hogy T.O.P miken ment keresztül gyermekkorában. Instagram-bejegyzésében láthatod, hogyan kollázsolta a Vitruvius Man-t pufók gyerekkori képeihez. Ez bizonyos értelemben ironikus, mivel a Vitruvius Man az ember tökéletes arányairól szól.
Ez a négy sor egy egészben a "jobb vagyok, mint te" kijelentésen halad. Valószínűleg azért, mert mások zenéje unalmas, álmosító, vagyis koffeinmentes és elaszik rajtuk.

"Francis Bacon a konyhámban van
Olyan vagyok, mint Calder, aki a fejed tetején táncol
Minden kritikus, aki túl komoly, mit tudtok ti?
Fiatal koromban kövér voltam
Ismerem a pénz ízét"

Megemlítettek egy másik művészt is. T.O.P azzal dicsekedik, hogy Francis Bacon éppen a konyhájában van (talán egy alkotása formájában), mielőtt disznót vágna. A művészről annyit kell tudni, hogy igen zavarba ejtő képzeteket hoz létre munkája során, így, aki esetleg ismeri a műveit, tudja, hogy innentől sötét és bizarr jelenetek következnek. Továbbá a szalonnát szójátékként használja a konyhában. 
Alexander Calder is szóba került. Ha ismered ezt a bizonyos szobrászt, akkor tudod, hogy ő volt a mobil mozgó típusú szoborok ötletgazdája. Mivel ez egyfajta szobor, amely a levegőben való mozgáshoz van felfüggesztve, ez egyfajta T.O.P-hoz kapcsolódik, mondván, hogy "táncol" vagy "a fejünk tetején" függeszti fel. Ezért a gondolatai jönnek és mennek, ami kiszámíthatatlanná teszi.
Az utolsó két sor ismét T.O.P gyermekkori történetére utal. Mivel korábban kövér volt, de nagyon szeretett volna idol lenni, hazament, edzett, diétázott, majd karcsúbb képpel tért vissza. Ez itt a mi szorgalmas Tabi-nk. Tehát visszatérve a szöveghez, ez a rész tulajdonképpen ismét szójáték volt, mivel a "pénz (money)" angol fordítása úgy hangzik, mint a koreai nyelven a disznóhús. Tehát ironikus módon azt is jelenti, hogy ismerem a sertéshús vagy a pénz ízét. Ez összefoglalja a sertések jelenlétét az M/V-ben.
Egy másik dolog, amit ki kell emelni, T.O.P "maseul ara" kiejtése a dalban. Ez hasonlít az "my slaughter (az én mészárlásom)". Ezt azért fontos megemlíteni, mert azt írtam, hogy Zutter-nek duológiája van a szövegében, a zeneiségében és az M/V-ben. Miután T.O.P kiejtése mészárlásnak hangzik, az M/V egy jelenetre lép, ahol levág egy disznót. Ez a jelenet hasonlít Baek Nam Jun videóművészetéhez a birkavágás mongol rituáléjáról. A művész úgy gondolta, hogy a primitívség minden művészet forrása. Bár szerintem ez inkább gúny, mivel a hanyag zöld festék korántsem kulturált művészi kifejezés. Valójában T.O.P Instagram-ján utalt rá. Ez a jelenet egyébként kezdetben rettenetesnek tűnik, de cenzúráztak és zöld festék fröccsen mindenhol, nem pedig vér.
"Ha Rómában vagy, tedd úgy, ahogy a rómaiak
Minden kisgyerek, menjetek vissza anyátok karjai közé
Amikor meglátod ezt a talajt, rájössz a valóságra
Kisfiú, siess és menj vissza anyukádhoz"

Az első sor a mészárlási jelenethez kapcsolódik, ami nem sokkal ezelőtt történt az M/V-ben. Bár egyesek számára rituálé, mások számára civilizálatlan. De T.O.P példaként hozta fel, hogy amikor Rómában vagy, azt kell tenned, amit a rómaiak. A zeneiparról szóló szatírában a társadalom megszabja, hogy mit csinálj, milyen dalt írj, milyen hangot készíts, milyen M/V-t forgass.

A következő sorok alapvetően inkább gúnyolódnak egy mindent tudó fiatal ártatlanságán. Elég ironikus, ha engem kérdezel, mert úgy tesznek, mintha mindent tudnának, de a valóságban ártatlanok. 

"A fény sugárzik, túlcsordul
Kiárad belőlem, én vagyok az egyetlen inspiráció forrás
Bárki láthatja, hogy nagyon beteg vagyok
Beteg az alkoholtól, azt mondják, művész, olyan beteg."

Folytatva az előző sorokat, T.O.P azt mondja, hogy ő a fény. Az inspiráció. Ahogyan a Doom Dada-ban énekelte, ő kell a bajba jutott fiataloknak.

Továbbá, egy koreai anyanyelvű véleményben láttam, hogy T.O.P képes volt szójátékot csinálni a dalszövegben szereplő "alkohol (alcohol)" és "művészet (art)" szavakból.

"Ez olyan, mint a Tazza
G-Dra-Goni és Daegil együttműködése, mutass egy széles mosolyt
Mindketten tazza-k vagyunk
G-Dra-Goni és Daegil együttműködése
Tegyél bele egy golyót, és bumm, bumm"

További utalás a Tazza filmre az utolsó rész előtti utolsó szakaszban található. Goni a főszereplő a Tazza 1-ben és Daegil a Tazza 2-ben. Az, hogy azt mondja, hogy ők tazza-k vagy magyarul csalók, spílerek, egy szatíra arról, hogy a zeneipar miként ront vagy csal meg mindenkit pénzért.
Az utolsó sorok öndicsérete annak, hogy G-Dra-Goni és Daegil együttműködése, más néven GD & Top szójáték szerint bárkit és mindenkit megölne, mivel ők eleve gusztustalanok, és így a közvélemény elismeri, még akkor is, ha... együtt járnak mosdóba
Alapvetően az M/V és a szövegei nagyon avantgárd és szatirikusak a zeneipar felé. El kell ismerni, hogy erre a stílusra és megközelítésre csak egy olyan végső páros képes, mint GD és T.O.P. Az ütem nagyon visszafogott volt, jelezve a laza és hűvös életet, de még mindig rengeteg pénzt tudnak szerezni. Az a csodálatos, hogy a duó szatirikusan közelítette meg a dolgot, ami bizonyos módon gúnyolja, hogyan látja őket a társadalom és a zeneipar egészét. Először úgy tűnt, hogy dicsekednek a sikerükkel, de valójában gúnyolják, hogyan érték el ezt a sikert.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése